Jdi na obsah Jdi na menu
 


 

Za pohádkou pohádka

 

Filosofie školy:

Výchova literaturou, výchova k literatuře“

Dětská literatura tříbí pozornost a soustředěnost dětí, rozvíjí jejich fantazii, představivost, obohacuje dětský jazykový projev, rozšiřuje aktivní slovní zásobu. Dává dětem vzory chování.

Motivaci čerpáme z fondu tradiční české dětské literatury. Kniha jako taková je zdrojem informací, poučení i zábavy.

Očekávané výstupy:

Předkládanými příběhy přispět k rozvoji jazykových dovedností, podpořit předčtenářskou gramotnost dětí.

Pomocí dětské literatury položit základ citové, sociální a etické výchovy.

Získáním vztahu k literatuře připravit děti na celoživotní vzdělávání a práci s informacemi.

 

Již realizované celoroční projekty s dětskou literaturou:

2008/09

  • Václav Čtvrtek „Rumcajs, Manka a Cipísek v lese Řáholci“

+ ilustrace Radka Pilaře

2009/2010

  • Josef Lada „Kocour Mikeš“

2010/2011

  • Josef Skupa, Miloš Kirschner „Spejbl a Hurvínek“

2011/2012

  • Ondřej Sekora „Ferda Mravenec“

2012/2013

  • Bohumil Říha „Honzíkova cesta“

+ ilustrace Heleny Zmatlíkové

2013/2014

  • Zdeněk Miler „Byl jednou jeden krtek“

2014/2015

  • Václav Čtvrtek "Kamarádi z mechu a kapradí"

              + ilustrace Zdeňka Smetany

  • aktuální motivace:

2015/2016

  • Miloš Macourek "Mach a Šebestová"

                         + ilustrace Adolfa Borna

Školní vzdělávací program:

Kdo si hraje - nezlobí

aneb

"HRAJEME SI POHÁDKY"

 

Název vyjadřuje nejpřirozenější formu předškolního vzdělávání a tou je hra, ve všech jejích podobách.

Obsah se odvíjí z pohádek, příběhů (všech forem dětské literatury), které vychází vstříc dětskému myšlení a psychice.

Probouzí v dětech cit pro pravdu a spravedlnost, odkrývá dětem vztahy mezi lidmi a motivy jejich jednání.

Tematické bloky 2015/2016

"Mach a Šebestová - k tabuli."

  1. Jak šli Mach a Šebestová do školy

  • začlenění mezi vrstevníky (prostor pro adaptaci), přijetí nových kamarádů, orientace v nejbližším okolí

  • vzájemné seznamování, jména, značky, jména dětí, prostředí MŠ, orientace v prostoru, překonávání strachu z neznámého prostředí

  • sociální orientace, komunikace, vztahy mezi dětmi, elementární poznatky o těle, upevňování zdraví (pojem kamarád)

  • rodinné zázemí – struktura rodiny, kde bydlíme – náš dům

  1. Jak Mach a Šebestová vítali podzim

  • seznamování s nejbližší přírodou, chování v přírodě, význam životního prostředí pro člověka (zahrada, sad, park), rozmanitosti přírody na podzim (les, pole)

  • podzim v zahradě – zelenina, zdravá výživa, úprava jídel

  • podzim – dozrávání ovoce (pojem sad)

  • barvy podzimu – listy (pojem park)

  • stromy, keře, plody podzimu – práce s přírodninami (pojem les)

  • podzimní práce na poli

  • lesní a polní zvířata – příprava na zimu

       3. Jak Mach  a Šebstová prožili deštivý den

  • elementární poznatky o světě ve vztahu k ročnímu období

  • podzimní hry dětí (vítr)

  • typické znaky podzimu – změny počasí (déšť)

  • časové vztahy – orientace den x noc

  1. Jak si Mach a Šebestová zazpívali koledu

  • vytváření povědomí o mezilidských, morálních a estetických hodnotách, lidové tradice

  • lidové tradice, říkadla, koledy, písničky

  • sociální orientace – dobro x zlo

  • přípravy na svátky – přáníčka, cukroví, ozdoby

  • jižní ovoce

  • jehličnaté stromy (symbol vánoc)

  • mezilidské vztahy (zážitky z vánoc)

  • dárky – nové hračky

  1. Jak se šli Mach a Šebestová klouzat

  • vytváření dostatku příležitostí vidět a vnímat svět v jeho pestrosti dění a řádu, počátky zdravého životního stylu, zdravé životní návyky, postoje, zdravé pohybové činnosti

  • změny v přírodě – vlastnosti sněhu, ledu, mrazu (pokusy)

  • hry dětí na sněhu – klouzání, koulování, stavba sněhuláka

  • lidské tělo – správné pojmenování (pohybový aparát), orientace na vlastním těle (pravolevá orientace)

  • pohybové aktivity prospěšné zdraví – zimní sporty

  • nemoc (úraz) – prevence, přiměřená péče o zdraví

  • ptáci a zvířata v zimě a péče o ně

  • život v severních krajích – Eskymáci, lední medvěd, tuleň, tučňák, sob

  • lidové tradice spojené s ročním obdobím – MASOPUST – pranostiky, zvyky, masky

  1. Jak Mach a Šebestová vyhlíželi jaro

  • vytváření základů estetického vztahu k životu, ke světu, kultuře a lidovému umění

  • charakteristické znaky jara – počasí, změny v přírodě

  • základní podmínky života rostlin – pokusy (pěstitelské činnosti)

  • činnosti lidí ve vztahu k jaru

  • stromy v jarním období – užitečný hmyz

  • domácí, hospodářská zvířata a jejich mláďata

  • svátky jara – VELIKONOCE – zvyky, kraslice, pomlázka, koledy, mezilidské vztahy

  1. Jak šli Mach a Šebestová na návštěvu

  • vytváření vztahu k rodině, místu a prostředí ve kterém dítě žije rozvoj pocitu sounáležitosti s lidmi, společností

  • zrození - člověk a jeho životní funkce

  • rodinné vztahy – Den matek

  • řemesla (znaky povolání) – zaměstnání rodičů

  • bydliště – naše vesnice (nejbližší okolí)

  • hlavní město PRAHA (státní symboly, prezident)

  1. Jak se Mach a Šebestová těšili na prázdniny

  • prohloubení základů estetického vztahu k životu, ke světu

  • rozmanitosti lidské civilizace a světa techniky

  • osvojení si důležitých pravidel k ochraně vlastního bezpečí

  • kdo kde žije – multikulturní výchova (MDD), planeta ZEMĚ

  • exotická zvířata a jejich životní podmínky

  • dopravní ruch ve vzdálenějším okolí - světelná signalizace, křižovatka, pravidla chování na ulici (chodci)

  • orientace v dopravních prostředcích podle místa jejich pohybu – cestování

  • práce POLICIE, záchranářů, hasičů – dopravní prostředky s výstražnou zvukovou signalizací

  • základní podmínky života – ryby, plazi, obojživelníci

  • znaky léta – pohyb a pobyt v přírodě a u vody

  • letní aktivity – sportování, příprava na prázdniny (prevence úrazů)

           Jak Mach a Šebestová poznávali svět - doplňkové aktivity

  • uvádět děti do společnosti lidí, do světa materiálních a duchovních hodnot, do světa kultury a umění a osvojit si tak potřebné dovednosti, postoje a návyky
  • aktivně se podílet na utváření společenské pohody ve svém sociálním prostředí

  • kultura a umění

  • technika

  • ekologie

  • sport (zdravý způsob života)

  • veřejný život